Tuesday, September 13, 2011

Ramai pelajar yang masih lemah Matematik Tambahan

13 September 2011.
Tak sangka saya dikunjungi oleh seorang rakan sekelas sewaktu tingkatan enam tahun 1972-73. Kami berbual panjang, tentulah cerita-cerita waktu sekolah dulu hinggalah kepada kerja. Beliau adalah guru sekolah menengah dan berpengalaman luas mengajar Matematik di tingkatan 4 dan 5 tetapi tidak mengajar Matematik Tambahan. Beberapa hari lagi beliau akan bersara. Beliau bertanya saya mengapa budak-budak masih sukar menguasai MT? Malah ramai yang tak minat.

Oleh kerana saya banyak pengalaman belajar dan mengajar MT maka saya adakan sesi yang agak ilmiah. Saya katakan kalau mahu cemerlang dan handal kita mesti ajar hingga mereka menguasai konsep dan juga faham bagaimana rumus-rumus Matematik itu diperolehi. Saya sewaktu di bangku sekolah memang tak suka menghafal formula tetapi saya belajar langkah demi langkah bagaimana sesuatu formula itu dibuktikan. Inilah dikatakan seni dalam Matematik yang menambat hati untuk terus meneroka.
Saya beri dua contoh;

(a). Guru suruh pelajar cari dy/dx jika diberi y=2x^2+3x . Ramai guru suruh pelajar guna kaedah jika y=ax^b +cx maka dy/dx=abx^(b-1)+c. Pelajar tak tahu apa makna dy/dx tetapi mungkin boleh dapat jawapannya. Tetapi apa yang saya faham sewaktu belajar dulu ianya bermula dengan mencari ∂y/∂x terlebih dahulu yang merupakan tangent atau kecerunan sebuah segi tiga pada suatu garis lengkung bila titik (x,y) bergerak menjadi (x+∂x , y+∂y). Apabila saya mengajar, saya cuba terangkan seperti di bawah ini. Berikut adalah conteng saya sewaktu menerangkan kepada sahabat saya itu.

(b). Cerita fasal trigonometri pula. Trigo memang banyak formula. Bagaimana guru mengajar? Ramai yang suruh murid hafal formula sin(A+B) = sinAxkosB+sinBxkosA dan gunakan. Kalau saya mengajar mesti buktikan dulu seperti di bawah ini. Saya conteng di atas kertas lain. Sewaktu saya menerangkannya kelihatan kawan saya ini menganggukkan kepalanya menandakan beliau faham.

Inilah langkah awal untuk memperkenalkan sesuatu tajuk dalam Matematik Tambahan untuk menjadikan pelajar kita cemerlang.

No comments:

Post a Comment